xmlns:fb='http://www.facebook.com/2008/fbml' Pengakap 13 Kajang: 2010

Perancangan aktiviti-akitiviti untuk pengakap 13 Kajang dari Kelana

Posted by Shafiq92 , Tuesday, May 25, 2010 3:36 AM

1. Kem Maju Jaya pada cuti semester pertama, 15-17
2. Lawatan ke Sidang Dewan Rakyat, Parlimen Malaysia.
3. Lawatan ke Rumah BP di Kuala Lumpur.
4. Mengembara Bangi sepanjang 15 km.
5. Program lencana perkhidmatan bersama Jabatan bomba dan Jabatan
Pertahanan Awam.
6. Ekspisi ke Gunung Nuang.


Saya harap, ahli-ahli Pengakap 13 Kajang dapat mengikuti aktiviti tersebut,

Masakan Pengakap

Posted by Shafiq92 , Friday, May 21, 2010 12:16 AM

Siapa kata pengakap tidak boleh memasak? Kemahiran memasak perlu ada pada seseorang ahli pengakap ketika berada didalam hutan untuk mengelakkan diri dari kebuluran.
Biasanya apabila mengadakan perkhemahan di hutan. Ahli-ahli pengakap tidak digalakkan membawa terlalu banyak perkakas dapur seperti periuk,kuali,dapur gas, pinggan dan sebagainya. Oleh itu, sebagai seorang ahli pengakap yang sentiasa bersedia, kemahiran memasak tanpa menggunakan peralatan biasa digunakan dirumah perlulah diketahui. Peralatan seperti buluh, daun, kayu, ranting, tanah lumpur dan sebagainya boleh digunakan bagi memasak makanan.
Antara resepi didalam masakan pengakap ialah Nasi Campur, Nasi Dalam Buluh, Roti lilit dan banyak lagi.

Nasi Campur

Bahan-bahan:
1. Beras
2. Ikan bilis/ikan kering di potong halus
3. Sayur Kobis/ sawi lobak
4. Bawang merah
5. Daun pandan
6. Garam secukup rasa

Cara menyediakan:
1. Basuh beras dan masak menggunakan periuk.
2. Semasa nasi mendidih masukkan bawang merah dan ikan bilis ataupun ikan kering yang dihiris.
3. Sebelum air nasi kering, masukkan garam dan kacau rata serta masukkan garam dan kacau rata serta masukkan sayur dan sehelai daun pandan.
4. Keringkan nasi, tinggalkan hanya bara api sahaja dan tutup periuk dengan rapat.
5. Tunggu hingga masak
6. Sedia untuk dihidang.



Nasi Dalam Buluh

Bahan-bahan:
1. Beras
2. Buluh yang masih muda yang nipis seperti buluh air atau buluh padi
3. Daun Pandan

Cara menyediakan:
1.Potong buluh seperti memotong buluh membuat lemang. Ruas Bahagian bawah buluh tersebut jangan dibuang.
2. Bersihkan buluh dan masukkan daun pisang sebagai alas.
3. Masukkan beras yang dibasuh ke dalam buluh.
4. Masukkan air jangan sampai melimpah.
5. Untuk menjadikan nasi tersebut wangi masukkan sesuku daun pandan
6. Letakkan buluh tersebut berhampiran bara api.
7. Pastikan buluh tersebut mendapat kepanasan api dengan rata. Caranya, dengan memusingkan bulu tersebut.
8. Tunggu sehingga nasi masak

* kaedah ini boleh digunakan bagi memasak ikan seperti merebus ikan, membuat gulai tempoyak ikan dan membuat singgang ikan.

Kita Ada Wakil......

Posted by Shafiq92 , Friday, March 12, 2010 11:37 PM

Sekarang nie salah seorang dari pengakap kita tengah ber"xpdc" kat Hulu Langat..Yang pergi xpdc kali nie hanya mereka yang ketinggalan XPDC Hulu Selangor- Bukit Fraser..Pengakap 13 Kajang telah menghantar Aliff Affandie, pelajar tingkatan 5 SMK Bandar Baru Bangi untuk menyertai xpdc ini..Hrap2 sabar ye lepp...xpdc la katakan..memang tough..Apa2 pun kita sebagai ahli pengakap 13 Kajang mestilah sentiasa memeberikan sokongan yang padu kepada pengakap kita yang seorang nie..Hidup Pengakap 13 Kajang!!!!

Pengumuman!

Posted by Shafiq92 , Tuesday, March 2, 2010 4:47 PM

Kepada semua ahli2 pengakap 13 kajang,minggu ini akan diadakan perjumpaan di SMK BBB.Rasanya perkara ini sudah dimaklumkan oleh Hafiz Joe..macam biasalah perjumpaan bermula pukul 8 pagi.Pastikan semua ahli hadir tau piz,aku nak tengok..

Ujian Sikap Pengakap Raja Zon 2 Selesai!

Posted by Shafiq92 , 1:22 AM

Sukacitanya dimaklumkan bahawa 2 orang calon pengakap raja dari SMK Bandar Baru Bangi berkemungkinan layak untuk menghadiri pentarafan Pengakap Raja pada 30 April-3 Mei 2010 nanti.Sebelum upacara penutupan itu berlansung, Tuan haji Rahmat Bin Jaafar selaku Pen.Pesuruhjaya Pengakap Negeri Selangor merangkap Ketua Pentaraf Pengakap Raja memberikan taklimat mengenai program pentarafan bakal diadakan kelak. Beliau juga memberi peluang dan ruang kepada calon-calon untuk mengutarakan beberapa soalan bagi memastikan semua calon memahami program ini secara menyeluruh.Diharapkan caloncalon kita dapat bersedia untuk menghadapi ujian tersebut kelak seterusnya menaikkan nama Pengakap 13 Kajang selaku pasukan yang berjaya mencipta nama dalam menghasilkan pengakap yang berkualiti
Sekian,terima kasih...

Lagi Blog Khas Buat Panduan Berpengakap

Posted by Shafiq92 , Friday, February 19, 2010 10:05 AM

Pihak blogger juga menyediakan sebuah lagi blog khas untuk pengakap yang mendapatkan pelbagai tips bagi meningkatkan ilmu berpengakap.Tetapi segala maklumat yang disampaikan hanya dalam bahasa Inggeris.Terdapat juga link-link untuk anda download ebook2 percuma sebagai rujukan berpengakap

http://guideforscouts.blogspot.com

Ujian Sikap Zon 2 Calon Pengakap Raja 2010

Posted by Shafiq92 , Wednesday, February 17, 2010 6:42 PM

Lembaga Pentaraf Pengakap Raja Negeri Selangor telah mengadakan ujian untuk menguji calon calon pengakap raja yang benar-benar layak untuk meneruskan misi mereka ke Pentarafan Pengakap Raja pada bulan Mei ini.Berikut adalah butir-butir mengenai ujian tersebut:-

Tarikh:-26-28 Februari 2010
Tempat:-SMK Jalan Tiga,Bandar Baru Bangi
Peserta dari SMKBBB:- Muhamad Shafiq Bin Zakariah
Aliff Affandi

Kenapa Berpengakap?

Posted by Shafiq92 , Tuesday, January 26, 2010 9:24 AM

Satu persoalan yang timbul bagi orang yang bukan ahli.Bila melihat ahli yang dibangku sekolah berhujan,berpanas,comot,kasar kekadang terdengar kata-kata 'kenapalah bersusah payah macam tu..' Persoalan yang kekadang agak sukar dan payah dijelaskan kepada yang belum mengerti.Kekadang memakan masa juga.Namum bagi yang mengerti dan telah mengidu asap,mendengar bunyian haiwan,melihat langit,merasai manisnya air hujan,merasai getirnya bahang mentari,deruan sungai yang bermain di telinga,merasai enaknya nasi buluh dan betapa selesanya bertilamkan tanah hanya satu jawapan kerana CINTA lah kami berpengakap.Tahniah dan Syabas kepada anak-anak yang memakai unifom pengakap ini.Bersyukurlah kerana anak-anak terpilih untuk merasai erti kehidupan melalui berpengakap.Teruskan usaha,tabahkan hati,tingkatkan komitmen sesungguhnya anda dan saya akan insyaallah akan merasai nikmat kehidupan ini.

Please leave your comment below this post :)

Renungkan...

Posted by Shafiq92 , 9:21 AM

selepas tamat skima latihan lencana pengakap muda (USAHA, Maju, Jaya, * lencanaa kepandaian, rambu).. pengakap berkenaan akan mengorak langkah perjuangan mereka dalam misi mengejar ke arah pengakap raja.
sepatutnya mereka ini akan menghadiri kursus ketua patrol negeri, sebagai syarat utama...

menyambung skima latihan pengakap ramaja dengan mengambil 5 lencana tertinggi *rambu pengakap remaja.. dan seharusnya pergi ke ujian Sikap (dahulunya di kenali sebagai kem mengembara). di kem ini.. pengakap remaja akan di uji habis-habisan tentang sikap, LOg dan pondok sementara mereka. layak atau tidak ke Kem Pentarafan pengakap raja, bergantung kepada hasil ujian sikap ini.

di sini daerah seharusnya mengambil inisiatif mengadakan kem Pre-sikap untuk menapis peserta yang layak, supaya meraka tidak menghabiskan wang dengan sia-sia. kebanyakan masalah peserta gagal ialah bukan kerana tiada knowledge atau kemahiran, tetapi masalah buku LOG. jadi pihak yang berkenaan haruslah peka.

setelah lulus ujian Sikap... setapak kaki sudah berada di istana.
mereka akan di panggil untuk menyambung perjuangan mereka di kem pentarafan pengakap raja di mana calon-calon akan di uji semua sekali berkenaan kepengakapan mereka, termasuk cara2 membuat gajet, kewarganegaraan, etc.
oleh itu, peserta seharuslah bersedia sejak dari era pengakap muda lagi. di mana dalam penyediaan buku Log dan kemahiran. ramai peserta mengangap hanya hadir di kem-kem, sahaja sudah lulus lencana. ini adalah sikap yang perlu di kikis dalam setiap diri inidividu.
apa yang menjadi masalah ialah di kemudian hari.

antara masalah kekurangan pengakap raja yang umum..

lulus lencana usaha sampai maju/jaya.. tidak lagi menyambung kerana peperiksaan.
bantahan sekolah/ibu bapa.
perpindahan ke sekolah yang tidak mempunyai kumpulan pengakap. di tingkatan 4.
buku log tidak siap, rosak, tidak mengikut skema.
tidak bersedia (kemahiran, etc)
sistem pengurusan organisasi di sekolah-sekolah itu sendiri.
sikap pemimpin.
sikap calon.
ini adalah masalah-masalah yang begitu umum. apa yang perlu di lakukan ialah penyediaan yang rapi dari akar umbi.

pemimpin seharusnya bersedia lengkap berilmu. pergi ke kursus yg di anjurkan oleh daerah, negeri, kebangsaan.

jagan lupa akan ke wujudan pengakap kelana, terutamanya pengakap kelana yang dahulunya adalah pengakap raja, kerana mereka akan sentiasa berkhidmat.
akhir sekali... kalau kita hendak melakukan sesuatu perkara, seharusnya kita menanam minat dahulu kepada perkara tersebut.

Please leave your comment below this post...:)

Apakah Itu Buku Log??

Posted by Shafiq92 , 3:15 AM

Dalam dunia kepengakapan, sesebuah laporan kemajuan, pencapaian dan aktiviti bertulis atau dicatatkan oleh seseorang Pengakap yang mengambil sesuatu ujian lencana atau anugerah adalah dipanggil sebagai ‘Buku Log’.

Buku Log seharusnya mengandungi catatan rekod yang diharapkan boleh dijadikan panduan, laporan dan juga pengesahan terhadap penglibatan seseorang Pengakap itu. Ianya juga boleh merupakan rakaman peristiwa yang berlaku dan catatan harian bagi sesuatu aktiviti Pengakap.

Sehubungan itu, seseorang pencatat buku log haruslah mengasah kemahiran meneliti dan menghalusi pemahaman terhadap persekitarannya serta mampu pula menzahirkannya dalam bentuk penulisan, lakaran mahupun bantuan visual ataupun grafik.

Di dalam buku log ahli Pengakap, Pemimpin juga boleh mencatat komen terhadap penulisan serta memberikan pengesahan terhadap ujian yang diambil oleh ahli Pengakap tersebut.

NOTA:
Semasa Ujian Pentarafan Pengakap Raja, buku log peserta akan diperiksa oleh Lembaga Pentaraf Pengakap Raja Negeri untuk melihat sejarah serta penglibatan peserta dalam Kepengakapan secara keseluruhan. Jadi, pemeriksa akan mengharapkan yang peserta akan melampirkan atau melekatkan salinan sijil-sijil kelulusan bagi lencana dan ujian terbabit di dalam buku log mereka.

Lencana PPM Baru???

Posted by Shafiq92 , 2:50 AM



Lencana baru???

Begitulah maklumat yang diperoleh dari blog ppm Johor (pentadbiran). Persoalannya, sejauhmana maklumat disampaikan kepada semua pemimpin di seluruh negara. Kita di PPM Gombakpun tidak tahu akan hal ini. Pamplet yang cantik inipun tak diterima daripada ibu pejabat. Sedangkan saluran komunikasi bukan menjadi masalah lagi buat masa sekarang.

Berikut adalah petikan berita daripada PPM Negeri Johor

Perhatian!!

Posted by Shafiq92 , Saturday, January 23, 2010 5:59 PM

Web Blogmaster memohon maaf di atas kelewatan menyiapkan blog ini..Ini adalah disebabkan pembaikan yang sedang dijalankan terhadap blog ini..Diharap semua pengunjung bersabar..Laman Pengakap 13 Kajang takkan hilang di dunia!!! Hehe3...blog ini dijangka siap dalam 1-2 minggu lagi..

Selamat Tahun Baru!!

Posted by Shafiq92 , Thursday, January 21, 2010 11:47 AM

Assalamualaikum kepada semua pengunjung blog ini khususnya ahli-ahli pengakap..Bersyukur kita kerana dapat melalui kehidupan berpengakap yang menyeronokkan semasa berada di tahun 2009. Ilmu-ilmu yang yang ditimba sepanjang tahun-tahun sebelumnya perlu dibaiki dan diasah sepenuhnya sebelum membuat persediaan ke arah matlamat utama setiap individu yang masuk pengakap iaitu, Pentarafan Pengakap Raja..Juga, adalah wajar kepada semua ahli pengakap khususnya kepada pengakap 13 Kajang untuk merujuk sentiasa kepada blog ini sebagai panduan dalam aktiviti berpengakap bagi tahun ini.Diharapkan blog ini dapat dimanfaatkan sebaiknya oleh semua ahli pengakap..